We hebben ze allemaal: verwachtingen. Soms zijn ze misschien wel een beetje onrealistisch als we eerlijk zijn, toch? Als je voordat je ouder werd had bedacht dat je IEDER weekend met je kind(eren) koekjes zou gaan bakken. Dat je ELKE avond een verhaaltje voorleest. Dat je nooit tegen ze zou uitvallen, of alleen maar ‘positief opvoeden’ zou toepassen. Dan kom je er vanzelf achter dat dit misschien niet helemaal reëel is. Dat je sommige verwachtingen over de opvoeding waarschijnlijk wel een beetje mag bijstellen. En dat is oké!
Verwachtingen over je kind(eren)
Maar ook de verwachtingen die wij over of van onze kinderen hebben. Ja, we weten het allemaal als je een peuterpuber hebt gehad. Denk je dat het beter wordt na de terrible two’s, krijg je nog de troublesome threes eroverheen 😉 En dan is het echt niet altijd even gezellig.
En dat is niet erg, zolang je hierdoor maar niet in een negatieve spiraal komt. Wanneer je het gevoel hebt dat er alleen maar negativiteit is, je vooral aan ’t ruziën’ bent, of dat je kind het allemaal wel expres lijkt te doen, moet je misschien eens gaan kijken naar jouw verwachtingen van je kind. Verwacht je misschien een beetje veel? Zou je je wat meer kunnen proberen te verplaatsen in je kind?
Opvoeden volgens Montessori, Pikler en onvoorwaardelijk ouderschap
Heb je hier weleens van gehoord? Allemaal hele mooie methodes van opvoeden of opvoedstijlen, hoe je het ook wilt noemen. En ik geloof erg in je eigen weg vinden. Als jij je goed voelt om helemaal 1 pad te volgen hierin, doe dat dan. Of voel je je misschien prettiger (zoals ik) om van verschillende methodes dingen eruit te pakken die bij jou passen, en zo een beetje je eigen mengelmoesje ervan maken? Beiden zijn natuurlijk oké.
Ik geloof echt dat wanneer je vast lijkt te lopen in het ‘opvoeden’, als je het even niet meer weet, en je kijkt eens naar deze drie methodes (de eerste twee zijn overigens namen van personen) dat je hier hele praktische en mooie dingen uit kunt halen.
Besef bijvoorbeeld dat je kind écht heel anders naar de wereld kijkt dan jij. Ga je een wandelingetje maken dat jou 5 minuten kost, trek hier met je dreumes dan rustig 20 minuten voor uit! Dit scheelt voor beiden een hoop frustratie. Je dreumes kan lekker de wereld ontdekken en jij hebt toch al die extra 15 min ingecalculeerd dus je hoeft niet te stressen dat je te laat op je bestemming aankomt. En dit is maar 1 voorbeeldje.
“Omdat ik het zeg?!”
Ook heeft je kind jouw steun misschien wel iets vaker nodig. Driftbuien bij een peuter komen vaak doordat kinderen zich onbegrepen voelen. Of ze willen iets wat op dat moment niet kan. Vervelend, voor jou, maar zeker ook voor je kind. Ze begrijpen nog niet goed WAAROM iets niet kan of mag, dus probeer dat dan ook eerst even uit te leggen, voordat je meteen boos wordt of roept “omdat ik het zeg”.
Geloof me: deze dingen zeg ik ook weleens, op moment dat ik al mijn geduld heb gebruikt, mijn hele arsenaal aan ‘verantwoorde opvoed-methodes’ voorbij heb laten komen en ik het ook gewoon even niet meer weet. En dan dus denk: ja, en nu is het klaar, gewoon omdat ik het zeg!
Maar probeer ervoor te zorgen dat dit dus niet het eerste is dat je kindje te horen krijgt.
Wat is Montessori?
Of beter gezegd: wie. Maria Montessori was een Italiaanse, die als allereerste vrouw afstudeerde als arts. Uiteindelijk werkte ze veel met kinderen en had hierover bepaalde ideeën.
De kern van haar methode wordt meestal samengevat in de uitspraak: ‘Help mij het zelf te doen’; alle opvoeding is in principe zelfopvoeding. Uitgangspunt is dat een kind een natuurlijke, noodzakelijke drang tot zelfontplooiing heeft. Opvoeding en onderwijs moeten onderkennen wat de behoeften van een kind op een gegeven moment zijn en daarop inspelen, door de juiste omgeving en materialen te bieden. Lees hier meer over Montessori opvoeden.
Wie is Emmi Pikler?
Emmi Pikler werd geboren in Wenen. Ze was kinderarts en pedagoog.
Toen Pikler in 1931 een dochter kreeg, besloten zij en haar man hun kind nooit te forceren in haar ontwikkeling. Ze wilden haar eigen ritme respecteren en haar vanaf het begin de mogelijkheid geven haar eigen initiatief in beweging en spel te volgen.
Emmi Pikler werd bevestigd in haar hypothese dat een kind – wanneer het de kans krijgt te onderzoeken en te leren in zijn eigen tempo – beter leert zitten, staan, spreken en denken dan een kind dat gestimuleerd of geholpen wordt in haar ontwikkeling.
Wat is onvoorwaardelijk ouderschap?
In het kort: onvoorwaardelijk ouderschap legt de nadruk op het houden van je kind om wie hij is en niet om wat hij doet. Het is belangrijk om ervan uit te gaan dat kinderen van nature goed zijn. Hun gedrag is een reflectie van emoties. Je kind mag ook voelen dat je van hem houdt als hij een driftbui heeft, misschien wel júíst als hij een driftbui heeft. Je kind zal voelen dat hij bij je terecht kan als hij het moeilijk heeft. De relatie tussen ouder en kind en respect hebben voor elkaar staan voorop.
Al deze theorieën zijn erg mooi, maar ik denk dat je als ouder, zelfs als je heel strikt 1 soort methode probeert na te leven, ook je verwachtingen goed moet kunnen bijstellen. Hoe realistisch is het namelijk om altijd maar ‘de rust zelve’ te zijn en bovenstaande ideeën voor 100% op te volgen. Dat is erg moeilijk!
Wees daarom een beetje lief voor jezelf en wanneer het even niet lukt of een bepaalde manier van opvoeden blijkt voor jullie toch niet helemaal te werken, voel je dan niet schuldig, maar stel gewoon je verwachting een beetje bij.